Followers

Saturday, August 1, 2015

sabun basuh baju




Assalamualaikum...

curi masa sat luang masa kat belog...
nk bagi pendapat pasal sabun basuh baju...
ni mengenai penggunaan pencuci baju supaya baju tahan lama dan lambat luntur...

ini cuma pendapat dan pengalaman tak seberapa saja..
saja nak berkongsi...

kalau ikut pe'el kita ni jenis cepat jemu...sesetengah perkara ja la..
antaranya sabun basuh baju...
sabun basuh baju kan macam2 jenis&bau...suka betul beli tukar2 hehe
yang serbuk pun beli juga....yang ni macam2 juga cuba pelbagai jenis jenama...tapi jarang guna untuk basuh baju pakai hentam ja beli suka hati...
Dari sejak kahwin dah macam2 jenama cuba...tapi kalau yang cecair punya kita suka jenama Top tu...tukar2 jugak jenis bau...kan macam2 jenis bau kan kita boleh pilih...
lepas tu beberapa tahun yang lepas...(tudia baru nak cerita noh punya lama dah)..kawan ada datang rumah, dia ada cadangkan guna cecair jenama Attack jenis perfume...ada dua jenis wangian ...perfume dan juga floral...ada yang ditambah pelembut dan ada yang tidak...pastu kita pun cubalah..kita guna cecair pencuci attack perfume, yang tak ada tambahan pelembut tu...wah wangi betul, melekat juga bau wangi kat baju beberapa hari...harga dia bagi kita mahal sikit dari yang lain tapi sebenarnya guna sikit ja dah mencukupi...kadang harga ikut kedai, ada diskaun tu rembat lebih sikit buat stok.
Jadi sampai sekarang ( buat masa ni ) masih guna dua jenama ni...
warna pakaian pun nampaknya masih dalam baik...tak lusuh dan tak reput
bab reput ni timbul bila ada kawan cerita dia ada guna sabun pencuci baju jenama sekian sekian tapi baju macam cepat reput...tak mengapalah...tukar jelah pencuci yang lain...

baju2 kita yang dok ada ni pun bukan dari jenis kain yang terlalu mahal...biasa2 saja.... tambah2 kalau ada orang yang suka beli baju mahal lagilah kena guna pencuci baju yang tertentu... kita yang baju kain biasa2 ni tak payah nak tunggu baju mahal baru nak jaga...baju kain biasa pun tak apa asal selesa .... dulu kita ada juga terfikir kenapalah beli pencuci baju yang mahal sikit...tak ada apa pun..tapi bila baju tu wangi berhari2, warna masih cantik, rasa bebaloi pula....alhamdulillah....


ok itu saja nak kongsi...
terima kasih



1 comment:

:) :D ;) B-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...