Followers

Sunday, January 18, 2015

tudung 4 segi



Bismillahirrahmaanirrahim...
Assalamualaikum...



Sebelum bercerita lebih lanjut kita mohon agar apa yang kita cerita ni tak menimbulkan rasa kurang senang di hati sesiapa.  Tujuan kita bercerita ni adalah untuk berkongsi dengan sesiapa sahaja.  Istimewa untuk insan yang berfikiran terbuka sahaja ya. :)

Nak kongsi sedikit cerita pasal tudung ni.  Kronologi pakai tudung 4 segi hehe...
kita dah cuba bermacam2 tudung yang betul2 serasi dengan kita.
sebelum ni cuba mcm2...bukanlah semua tu tak sesuai...ok ja tapi nak cari yang mudah dgn diri sendiri untuk pakai dan kena dengan jiwa.ewah.  Terpulangla pada kesukaan masing2.
setiap tudung/selendang ada kelebihan dan kekurangan masing2.  ada bahagian kena rajin dan ada yang tak payah kisah apa2.  Contohnya ada yang kena seterika, tapi tak payah risau kalau basuh guna mesin.ada yang tak payah seterika tapi bila basuh guna mesin jadi rosak....dan mcm2 lagi.


Dulu2 kita pakai tudung bawal...lepas tu tudung sarung tu kan yg senang tu...lepastu cuba selendang pulak...tak lama lepas tu pakai balik tudung bawal...
Kalau tak silap masa mengandungkan sofea yang minat betul2 pakai tudung 4 segi...campur2 masa tu pakai dengan tudung bawal...kain tudung bawal macam jarang sikit bergantung kpd warna lah kan...lepastu yang mula cuba ubah sikit2 pakai tudung 4 segi kain yang tak jarang.  sebab tak berapa rajin pakai inner neck bersama2 dgn tudung bawal.
kita pun mula cuba2 beli tudung online...ada yg beli dari kenalan sbb niat nak sokong perniagaan kawan asalnya.  lepastu dia dah tak jual dah...sempat la juga beli beberapa helai dari dia.
Tak lama lepas tu kita saja cuba beli tudung 4 segi dari Ashhannas..tudung kosong atau plain.sedap kain tudung dia, selesa...nama tudung tu square tudung by Ashh&Annas...harap2 nnt ada la stokis yang terdekat kat utara ni... :)
Dalam pada tu pula ada beli yang dah siap kat kedai...tudung 4 segi bidang 45...bercorak2.tapi susah nak jumpa yang kain kosong jenis kain tak jarang dan banyak pilihan warna.  masa tu agaknya ada kedai online jual tapi tak cari lah kot masa tu.
Jadi masa dah mula pakai tudung 4 segi tu pakai ja mana yang ada..
Terpaksa juga selang seli pakai bawal dengan inner neck sebab terhad sangat koleksi warna tudung 4 segi kita kat rumah.
Masa tu memang dah niat nak pakai tudung 4 segi yang tak jarang.  memang berdoa mintak Allah murahkan rezeki supaya ada bahagian duit untuk beli tudung yang tak singkat dan tak jarang.  Mintak pada Allah betul2...minta supaya istiqomah.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah...memang betul2 Allah kurniakan rezeki lebih pada kita masa tu.  rasa gembira sangat2 Allah perkenankan doa dalam masa yang singkat.  Bukanlah bermakna kita selama ni tak ada duit langsung...tapi duit tu banyak guna untuk beli benda yang bukan2 sampai rasa tak cukup duit. Eh susahla nak cerita secara mendalam...subjektif sangat.
Lepastu terbuka pintu hati untuk buat sendiri tudung 4 segi tu.dapat idea pun dari kawan sekerja di sekolah...dia beli kain untuk buat selendang.  kita terfikir la nak beli kain utk buat tudung 4 segi tu.

Jenis kain yang kita beli mcm2...ada yang mcm satin ada yang tak...ukuran bidang 45..ukuran 115x115 mcm tu...kalau nak lagi besar ambil bidang 50 atau 60...
Kita cari kain dekat Kamdar...bahagian kain2 kosong tu..bgtahu cik promoter tu kalau tak tahu jenis mcmana untuk buat tudung...kita suka kain jenis koshibo...selesa yang tu...murah ja..ada yang semeter rm5.00, rm5.++, rm6.++ dll.... selalu kita ambil semeter setengah..tak pun masa sebelum gunting tu lipat yang hujung jadi segi tiga...nanti orang tu potongkan.  puas hati sebab murah dan mcm2 warna ada...alhamdulillah dipermudahkan.  boleh beli sikit2 dulu tengok rasa selesa tak pakai. kalau ok boleh tambah beli lagi.
lepas beli kain tu kita hantar jahit tepi halus untuk tudung...upah jahit tepi halus ikut kedai...ada yang rm4.00 ada yang 3.00....yang penting tengok jahitan tu kemas ka tak..senget ke x...ada bekas lubang2 kain ke tak...nak mudah kita potong buang bahagian lubang2 kain yang kecik2 tu.kalau tak nak, nanti pesan aja kat tukang jahit tepi tu minta potongkan.

kawan ada cadangkan apakata berniaga tudung ni...tapi buat masa ni belum lagi kot...insyaallah akan datang..hehe...buat masa ni kita buat dan pakai sendiri dulu...





terbentang mcm ni rupa dia





kita lipat hujung mcm ni sebelum potong...temukan hujung...ukuran yg disebutkan tadi 115x115...
terpulang nak bidang berapa dan ukuran apa...

kita pakai tudung pun lipat jadi tiga mcm ni...nak besar sikit lipat segitiga bahagian dalam tu ke atas sikit...kemudian pin di bahagian bawah dagu tu, pin di bahagian dada tudung...tu aja..tak jahit macam tudung sekolah tudung tu...sebab kdg2 pakai pin kat tepi kepala, pin kat bahu..menutup dada...tak ada pulak gambar nak tunjuk cara pakai..nnt2 ada gambar kita letak, insyaalah...




koleksi tudung bercorak...yang ni beli...






tudung 4 segi kosong...beli yang dah siap sikit aja...buat yang banyak. baca: (beli kain&hantar jahit tepi)




kita sebenarnya belajar2 pakai tudung yang tak terlalu singkat dan tak jarang...lagipun senang nanti nak solat di mana2 kalau tak ada telekung atau tak bawa telekung atau ada sebab tak nak pakai telekung nnt dah cukup syarat nak solat...tapi pakaian pun kena longgar, labuh,  tak jarang (baju, seluar,kain) dan berstokin yang tak jarang juga...bahagian lengan tu elok pakai stokin tangan (handsock)  tudung tu pin elok2 jgn terselak...kalau kipas punya laju jenis kain tudung 4 segi satin ni mudah melayang, terselak sikit sbb ringan.  sbb tu kena pin elok2.tak apa belajar, berlatih cuba solat di rumah pakai tudung yang kita selalu pakai masa nak keluar tu...insyaallah ok.

lagi satu kita rasa selesa pakai tudung 4 segi ni sebab kalau di sekolah, kami guru2 sesi petang kena solat zuhur dan asar di sekolah...nak berwuduk kan kena buka tudung, jadi kita pilih tudung ni sebab pantas nak pakai dan buka..sebab nak masuk kelas mengajar antara waktu solat tu.kami solat bila ada waktu yang tiada waktu mengajar ikut jadual waktu masing2...kalau ikutkan tudung sarung tu lagi pantas kan, tapi kita pilih untuk pakai tudung ni sebab dia tak melekap, tak perlu fikir pasal awning tudung kalau basuh guna mesin...cuma kena rajin seterika ja...dah sebut kat atas tadi, ada kelebihan dan kekurangan setiap tudung tu.pilih seseuai dgn kita, cara kita bekerja, sesuai tak kalau urus anak kalau pakai tudung kita tu...masing2 ya..yang mahir pakai apapun tapi tangkas urus kerja dan urus anak2 tu silakan pakai..yang penting tutup yang wajib.


sekian kisah dan perkongsian hari ini...semoga bermanfaat...

wassalam
















5 comments:

  1. mama pejah, salam blog walking.....rindu pejah :)

    ReplyDelete
  2. hai alia... t kasih alia jenguk sini... :)

    ReplyDelete
  3. Assalam :) saya nak tanya . Kalau Kain bidang 50 nak beli kat mana ye? Sebab kebanyakannya bidang 45 je . :(

    ReplyDelete
  4. Assalam :) saya nak tanya . Kalau Kain bidang 50 nak beli kat mana ye? Sebab kebanyakannya bidang 45 je . :(

    ReplyDelete
  5. t.kasih atas perkongsian yang membolehkan sy mengambil manfaat padanya dan juga untuk semua t.kasih

    ReplyDelete

:) :D ;) B-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...